Materiały Edukacyjne

Spojrzenie na Nowy Rok – scenariusz lekcji etyki

Spojrzenie na Nowy Rok – scenariusz lekcji

 

Materiał ten przygotowaliśmy z wykorzystaniem scenariusza lekcji

„Blick ins neue Jahr - Zeit für Neues” opracowanego przez berlińskich nauczycieli Lebenskunde:  Katrin Schaar, Jaap Schilt, Katja Schäfer

 

 

Mamy już nowy rok. Leży przed nami niczym „świeża koszula”, którą wystarczy tylko założyć. Co przyniesie nam ten nowy rok, tego oczywiście nie wie nikt. Chcemy jednak zachęcić nauczycieli etyki do zerknięcia wraz z uczniami w ten nowy rok. Co może nas czekać, z czego uczniowie już teraz się cieszą? Ale też, co może nas napawać troską i strachem.

Oczywiście możemy też spróbować wyobrazić sobie całkiem zwariowane rzeczy. Bo przyszłość, jak to przyszłość, jest całkowicie otwarta.

W drugim kroku możemy sobie pofantazjować także o całkiem błahych sprawach, o bezkarnym leniuchowaniu, możemy zupełnie puścić wodze fantazji i, być może, dzięki temu, wpaść na całkiem nowe pomysły, a może nawet dokonać jakiegoś wynalazku J.

 

Materiał jest przeznaczony dla klas od 3 wzwyż

 

Potrzebny czas: 1 – 3 godzin lekcyjnych

 

Cele nauki

 

- Uczniowie mają możliwość uświadomienia sobie, że przyszłości nie można przewidzieć, ale można ją współkształtować.

- Uczniowie zastanawiają się, jaką wartość może mieć nicnierobienie.

 

 

Hasłowy opis przebiegu lekcji

Wprowadzenie

Widzę przed sobą nowy rok – kolaż na karcie roboczej lub opracowanie rysunkowe albo tekstowe.

 

Rozpracowanie tematu

Omówienie wyników

 

Pogłębienie tematu

Dać sobie czas; eksperyment „nicnierobienie” przez 3 minuty

 

Zakończenie

Posłużenie się cytatem.

Opracowanie karty roboczej „Ja widzę ….”

Dyskusja nad pytaniami podsumowującymi

 

 

Materiały,  załączniki

Karta robocza „Ja widzę …..„    (Ich sehe was….)

Pytania podsumowujące do pracy w grupach

 

 

Szczegółowy opis lekcji

 

Wprowadzenie

 

Uczniowie dostają karty robocze Ja widzę (Ich sehe was…) z poleceniem zastanowienia się, co dostrzegają, kiedy myślą o nowym roku (w odniesieniu np, do szkoły, rodziny, wakacji, przyjaciół, świata). W zależności od czasu do dyspozycji można to zanotować, albo zilustrować rysunkami na karcie roboczej, Można też wykonać kolaż, – na co potrzeba znacznie więcej czasu.

 

<">Rozpracowanie tematu

<">Prezentacja kart roboczych / kolaży

<">Pytania podsumowujące

<">1. Z czego najbardziej cię cieszysz?

<">2. Czym się martwisz?

<">3. Co zdarzy się na pewno, a co może się zdarzyć?

<">4. W której z wyobrażonych/przewidzianych spraw możesz coś zrobić, aby się wydarzyły/nie wydarzyły?

<">5. Czy znajdujecie u was jakieś podobieństwa?

<">

<">Rozpracowanie tematu może być na forum całej klasy, lub w grupach, Następnie w każdej grupie należy postawić pytania wspomagające (patrz załącznik). W przypadku pracy w grupach, pytania numer 4 i 5 należy jeszcze raz omówić na forum całej klasy.

Pogłębienie tematu

Pytania

- Czy będziemy mieć dość czasu, aby wszystko pozałatwiać?

- Czy mamy czas?

- Skąd dostajemy czas?

- Co robimy z czasem?

 

Nauczycielka przynosi woreczek lub szkatułkę, w której jest „CZAS”. Informuje uczniów, że przeprowadzimy eksperyment.

 

Eksperyment

 

Nauczycielka mówi - W tym woreczku/szkatułce jest 3…5 minut czasu, który wam teraz daję. Chcemy zobaczyć, co się stanie, jeśli w tym czasie nie będziemy absolutnie NIC robić. Następnie wymienimy swoje doświadczenia i spróbujemy je wizualizować. Np. – obserwowałem świeczki, albo – myślałem o całkiem innych sprawach.

 

Pytania podsumowujące

- Jak było ci w tym czasie?

- Czy ci się podobało?

- O czym myślałeś; co czułeś; czego doświadczyłeś?

- Czy nicnierobienie ma dla ciebie jakąś wartość? Uzasadnij odpowiedź.

 

Zakończenie

 

Fizyk, Theodor Hänsch, powiedział: „W spokojnych chwilach przychodzą do głowy najlepsze pomysły”

Ten cytat zapisujemy na tablicy.

Następnie uczniowie ustosunkowują się do tego cytatu. Pytanie można rozszerzyć:, w jakiej sytuacji miałeś najlepsze pomysły?  Odpowiedzi na to pytanie ustne lub pisemne.

Jeśli dyskusja wykaże, że nicnierobienie może być ważnym elementem w nowym roku, to można dodatkowo jeszcze popracować na Karcie roboczej „Ja widzę …..“ (Ich sehe was..)

 

Karta robocza „ Ja widzę….”

Stoisz na wzgórzu. Z jego wierzchołka patrzysz w nowy rok. Narysuj, co widzisz, lub zrób kolaż z wycinanek z kolorowych czasopism.

 

Pytania pomocnicze do podsumowania wyników karty roboczej „Ja widzę…..”

W małych grupach pokażcie sobie opracowane karty robocze z rysunkami lub kolażami wyobrażającymi nowy rok. Porozmawiajcie przy tym na następujące tematy:

- Co cieszy cię najbardziej?

- Co cię martwi?

- Co wydarzy się na pewno, a co może się wydarzyć?

 

Zastanówcie się wspólnie nad:

 

-  W których z przedstawionych przez ciebie sprawach możesz coś zrobić, żeby się wydarzyły / nie wydarzyły?

- Czy znajdujecie jakieś wspólne, poruszone przez was tematy?

 

 

 

 

Tłumaczył i opracował Andrzej Wendrychowicz

 

 

 

Wszystkie publikowane na stronie teksty objęte są licencją creative commons 3.0, o ile w tekście nie zaznaczono inaczej. Zezwala się na ich wykorzystanie do celów dydaktycznych z uznaniem praw autorskich i każdorazowym wskazaniem źródła. Serwis korzysta z plików cookies.

Szukaj