Materiały Edukacyjne

TIK (7) - scenariusz lekcji „Wiarygodność Internetu”

 

Tytułem wstępu i wprowadzenia do cyklu scenariuszy dotyczących technologii Informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w szkole prosimy przeczytać tekst

 http://www.etykawszkole.pl/baza-wiedzy-/materiay-edukacyjne/332-o-technologiach-informacyjno-komunikacyjnych-tik-na-lekcjach-etyki

W klasie pana Ludwiga jest szczególnie trudny uczeń. Przeszkadza na lekcji i zachowuje się agresywnie. Pan Ludwig zastanawia się, czy w przypadku tego ucznia zachodzi przypadek ADS („attention deficit syndrome“). Postanawia przeszukać Internet w celu uzyskania stosownych informacji. Po wrzuceniu do wyszukiwarki hasła ADS wyświetliła się mu strona znanego koncernu farmaceutycznego.   Firma oferuje stosowny medykament, który ma skutecznie leczyć tę przypadłość. Pan Ludwig przypomniał też sobie koleżankę nauczycielkę, w której klasie był podobny przypadek i zastosowano polecany medykament. Nauczyciel pisze list do rodziców chłopca z sugestią, żeby poszli z synem do lekarza w celu zdiagnozowania i rozpoczęcia leczenia ADS.

 

Pytania

1. Czy Internet może być zaufanym źródłem profesjonalnej wiedzy dla nauczyciela?

2. Czy ulotka informacyjna dołączana do leku przez jego producenta jest wiarygodnym źródłem informacji?

3. Jak daleko nauczyciel może się mieszać w zadania/obowiązki wychowawcze rodziców?

………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………

Tematy pod rozwagę

1. Internet stał się codziennym źródłem informacji w tematach prywatnych i zawodowych, także dla nauczycieli. Tym ważniejsze staje się bardzo staranne sprawdzanie jakości informacji w odniesieniu do ich treści, kompletności, prawdziwości etc. Nie można zapominać, że ulotka załączona do produktu pełni także funkcje reklamowe i promocyjne. Jeśli ma być ona jedynym źródłem wiedzy i informacji, to nie jest dobry pomysł.

2. Internet jest już tak rozległy, że każdy znajdzie w nim to, czego szuka. Znaczy to także, że znajdziemy tam dowody i argumenty w zasadzie na każdą tezę. Jednostronne, bezkrytyczne posługiwanie się wyszukiwarką internetową wzmacnia tylko nasze wcześniejsze subiektywne opinie na jakiś temat. Dlatego też powinniśmy przeglądać Internet także w poszukiwaniu przeciwnych opinii, argumentów i dowodów.

3. Szczególnie w przypadkach nietypowych, jednostkowych, wymagających precyzyjnej diagnozy internetowe źródła informacji nie mogą być przyjmowane bezkrytycznie. Porady znalezione w Internecie nie mogą zastąpić rzetelnej medycznej czy psychologicznej wiedzy. Jeśli oczekujemy opinii, rozpoznania od eksperta, powinniśmy się wstrzymać z wypowiadaniem własnej diagnozy w odniesieniu do danego przypadku.

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

 

Tłumaczył i opracował   Andrzej Wendrychowicz

Źródło: ICT Und Ethik, Ethische Probleme und ethische Lerngelegenheiten beim Einsatz neuer Medien in der Schule, Wydawca: SFIB, Schweizerische Fachstelle für Informationstechnologien im Bildungswesen, Bern 2006. http://guides.educa.ch/de/ict-ethik

Wszystkie publikowane na stronie teksty objęte są licencją creative commons 3.0, o ile w tekście nie zaznaczono inaczej. Zezwala się na ich wykorzystanie do celów dydaktycznych z uznaniem praw autorskich i każdorazowym wskazaniem źródła. Serwis korzysta z plików cookies.

Szukaj