Materiały Edukacyjne

Scenariusz: Zakochanie w znanych osobach

                       Zakochanie z znanych osobach

Szkoła podstawowa (klasy V-VI)//Gimnazjum/ Szkoły średnie

Celem lekcji jest próba zastanowienia się, dlaczego ludzie zakochują się w osobach znanych i jaki przybiera to wymiar i jak te zjawiska można usystematyzować

Wytłumacz uczniom, na czym polega zakochiwanie się w osobach znanych, opowiedz krótko o zakochiwaniu się w celebrytach, postaciach fikcyjnych i historycznych, a następnie przystąpcie do dyskusji.

Proponowane pytania:

Dlaczego ludzie zakochują się w osobach znanych?

Dlaczego są obiektami drwin?

Co bardziej pociąga ludzi w osobach znanych? Wygląd czy osobowość?

Co łączy wszystkie, trzy, przedstawione zjawiska?

Co można zrobić, by tacy ludzie nie byli wyśmiewani?

Czy zakochiwanie się w osobach znanych powinno być powodem do zmartwienia?

Czy ludzie zakochani w znanych osobach cierpią? Dlaczego?

Które z tych trzech typów zakochania jest społecznie mniej akceptowane i dlaczego? Z czym się to wiąże?

Czy zakochiwanie się w osobach znanych ma sens?

Dlaczego ludzie zakochują się w postaciach fikcyjnych, skoro wiadomo, że są nierealne?

Czy zakochiwanie się z osobach znanych to tylko przywilej nastolatków?

Dlaczego dorosłe osoby zakochane w osobach znanych są dyskryminowane?

Co sądzisz o z osobie zakochanej się tylko i wyłącznie w znanych osobach? Czy wysłałbyś ją/jego do terapeuty czy pozwolił żyć swoim życiem?

Czy zakochanie się w osobach znanych łamie genderowe tabu? W jaki sposób? (szkoły średnie)

Przedstaw jasne i ciemne strony zakochiwania się w znanych osobach, opowiedz o zjawisko grouppies, celebrity worship syndrome itd.

Zagadnienie dla szkół średnich:

Zastanówcie się nad tym, czy zakochiwanie się tylko i wyłącznie w osobach znanych to rodzaj fetyszyzmu.

Zadanie domowe

Napisz krótkie opowiadanie (maksimum 4 strony A4) , którego bohaterem/ką jest osoba zakochana w osobie znanej i co z tego wynikło (nauczyciel dzieli rodzaj osoby znanej(t. celebry ta, postać fikcyjna i historyczna) wedle szeregów, w których siedzą uczniowie, przy mniejszej liczbie uczniów- ławek ) i zaprezentuj przed klasą.

Dla nauczycieli:

 http://www.bravo.pl/milosc/z-milosci-do----idola/ida,1073744/

 http://www.mlodziez.info/865_Mi%C5%82o%C5%9B%C4%87_fana.html

 http://www.netkobiety.pl/t24535.html

 http://twojahistoria.tumblr.com/

 http://zapytaj.onet.pl/Category/002,018/2,21189972,Jak_sobie_radzisz_z_zakochaniem_w_postaci_fikcyjnej_.html

 http://nasze-marzenia.eu/topic5630.html

 http://kyuu.pl/viewtopic.php?f=27&t=849&start=20

 http://victor.com.pl/forum/index.php?topic=10801.30;wap2

 https://en.wikipedia.org/wiki/Celebrity_worship_syndrome

Z braku materiałów informacyjnych na temat zakochania w postaciach historycznych dobrą propozycją byłoby przeczytanie jednej z list typu „hot historical figures/men/women’ lub wątków w forach internetowych typu „Historical crush” Or „history crush”

Słowa klucze dla nauczycieli- fictional crushes, fictional characters crushes ( zakochanie w postaciach fikcyjnych), fictosexual/fictoromantic ( osoba ze skłonnością do zakochiwania się w postaciach fikcyjnych), Belieber ( fanka/fan Justina Biebera), Otaku (osoba zafascynowana japońską popkulturą), Visual Kei- styl w japońskiej kulturze rockowej polegający na noszeniu kolorowych strojów, makijażu, zacierających granice płci, historical crush/historical figures crush (zakochanie w postaciach historycznych) , grouppies- osoby podążające za osobami znanymi np. zespołami muzycznymi, w celu nawiązania bliskości emocjonalnej lub seksualnej

Klaudia Rogowicz

Wszystkie publikowane na stronie teksty objęte są licencją creative commons 3.0, o ile w tekście nie zaznaczono inaczej. Zezwala się na ich wykorzystanie do celów dydaktycznych z uznaniem praw autorskich i każdorazowym wskazaniem źródła. Serwis korzysta z plików cookies.

Szukaj